Nyheter 2017

Nedan visas alla nyheter för 2017. För att visa alla nyheter i en lista istället: Klicka här

• Antagna till Eksjö Orienteringsgymnasium 2018

07/12/2017

Här är namnen på de fem tjejer och killar som vi har tagit in till RIG Eksjö med start hösten 2018. Vi ser framemot att träffa detta gäng ett par dagar i maj.

• Avpälsat och blött MedelKM

14/11/2017

Nu har Eksjö OLGY rivit av ett Medel-KM. Där syskonen Axelsson korades som OLGYS medelmästare detta läsår. Det var full frys eller full fräs som gällde då tempen låg strax över nollan med hög luftfuktighet.

• Hejsan svejsan från ettangänget!

30/10/2017

Dagen började med frukost klockan 7 och därefter följde en halvhjärtad städning i köket som slutade med att Kristina fick rycka in. Därefter avfärd mot Halden

• Antagning RIG inför 2018

03/10/2017

Under vecka 43 kommer vi ha våra antagningsdagar inför 2018. Intervjuer för tjejer sker måndag 23/10 och tisdag 24/10 Intervjuer för killar sker torsdag 26/10 och fredag 27/10.

• Skol SM 2K17

02/10/2017

Vi åkte iväg med minibussen tidigt på fredagmorgonen. Åt lite buffé på restaurang Krydda i Lindesberg. Sedan var vi framme i Sunnansjö och choktaggade på sprinten. Det var en skogssprint som var mycket...

• USM 2017

29/09/2017

För nästan två veckor sedan avgjordes USM i Umeå och Eksjö OLGY:s 01:or stod för många fina prestationer.

• SM Lång 2017

Uppe i Kilsbergen i en by kallad Klockhammar, belägen några kilometer nordväst om Örebro avgjordes årets SM i långdistans.

• Öppet hus

13/09/2017

För alla intresserade elever och föräldrar som vill veta lite mer om Eksjö orienteringsgymnasium har vi öppet hus vid två tillfällen under en tid framöver. 1 juli och 3 oktober. Klicka vidare för program.

• Testdagar på Bosön

07/09/2017

15.30 på måndagseftermiddagen var det dags att ge oss av mot Bosön. Många av de äldre eleverna var förväntansfulla över att få se om de hade förbättrat sina testvärden från förra gången. Många av de yngre eleverna var istället nervösa för att göra testerna för första gången.

• Dags för tester på Bosön

01/09/2017

Då var det dags igen. På måndag peppar vi till varandra, fyller bussen och rullar upp till Lidingö för nya screeningtester. Det blir även OL-träning, teamövningar, praktisk genomgång av lyftteknik och ett par inslag i samarbetet med psykolog Anders Ekstrand.

• SM läger Ånnaboda PM

16/08/2017

PM Ånnaboda SM läger helgen lördag och söndag 19-20 augusti Preliminärt tidsprogram Lördag 19 augusti 06:15 Frukost 07:00 Packning in i bussen 07:15 Avresa Eksjö

• PM Inflyttningsdag

15/08/2017

Uppstart för OL-gymnasiet fredag 18/8-17. Dags för ny termin och nya äventyr på Eksjö OLGY. Nu kör vi

• Uppstart

14/06/2017

Nu är skolan i princip slut och vi tackar för det här läsåret. Vi kör igång igen 18/8 med inflyttning, se program nedan.

• Lycka till!

Vi önskar våra EYOC-löpare Isa, Gustav, Johanna, August, Erika och Oscar lycka till. Må edra kompasser vara stabila och era skosulor greppa väl.

• Student 2017

07/06/2017

För er som vill ha lite bättre koll på vad som väntar studenterna på lördag så finns tidsschemat i den här nyheten.

• Läger dag 6-9 Österrike

25/05/2017

Dag 6-9 Idag lämnade vi Italien och Hotell Cimone för att åka till grannlandet Österrike. Efter några timmars bussfärd bestående av film och plugg anlände vi till Steinach am Brenner och Jufa Hotell, ett sporthotell som vi delar med ett gäng taekwondoutövare ifrån Dresden. Efter en välbehövlig lunch överraskade tränarna oss med sommarrodel och vi tog bussen till en närliggande by.

• Läger dag 1-5 Italien

21/05/2017

Dag 1 och 2. Det var en strålande dag. Nettan hade gått upp tidigt för att baka bröd. Frukostbordet stod uppdukat och solstrålarna bröts i fönsterglaset. Svenne hade rullat fram bussen redan kvällen innan. Den var packad…

• Lång KM 2017

17/05/2017

I tisdags vid 13:10 rullande Taxi Nyberg bussen iväg mot Kullebokvarn vid södra gränsen mellan Jönköping och Kronobergs län, där årets Lång KM skulle avgöras.

• Lägerprogram Italien/Österrike

11/05/2017

Nästa lördag den 20:e maj åker vi på läger till Italien och Österrike. I Italien kommer en av träningarna vara VM medeldistans från 2014.

• Isa Envall skolvärldsmästare

28/04/2017

På gårdagens medeldistans lyckades Isa Envall springa hem guldet i tjejklassen. Även Emil Auselius gjorde en bra insats och sprang till sig en andra plats och silvermedaljen.

• Skol-VM

23/04/2017

Dag 1 och 2 Resan började 08.15 när vi förväntansfulla lämnade Eksjö. Väl framme på Arlanda mötte vi upp natt-SM löparna och Sandviken och åt lunch där. Vissa passade på att äta svenskt en sista gång och andra förberedde sig inför resan med att äta italienskt.

• Skol VM 2017 i Palermo

21/04/2017

På söndag 23/4 inleds Skol VM med model event. Eksjös RIG ettor deltar i klassen för skollag där fem killar och fem tjejer ingår i laget.

• Moment Skurugata

28/03/2017

Denna tisdagsträning var det momentbana i Skurugata som stod på agendan i det soliga vårvädret. .

• Natt KM

17/03/2017

Klockan 17.20 gav vi oss i väg mot Hullaryd (som tydligen är känt för sitt café, handelsträdgård och bilverkstad vi gratulerar Otto till segern i Big Pack-tävlingen)

• PPPT deltävling 3

15/03/2017

Tranås stod som värd för den tredje deltävlingen av Pink Panther Park Tour, och tävlingen avgjordes på kartan Nya Ekmansberget. Kartan där en deltävling av Silva League, numera Swedish League, avgjordes år 2014. Sprintområdet var bra och varierande, och banorna var

• RIG-dag i Sävsjö

01/03/2017

Chaufför Svenne och chaufför Lucas gasade iväg minibussarna från Östanå klockan 12:45. Efter en mysig bussresa anlände vi till Sävsjö skyttecentrum. Sedan fick vi information av tränarna från skyttegymnasiet om säkerhet och regler. De berättade lite om hur de tävlade och hur man gjorde när man sköt en 10,9 poängare.

• Eksjö OLGY på tunn is

24/02/2017

I tisdags gästades vi för andra gången det här läsåret av psykologen Anders Ekstrand. Temat den här gången var nutrition och därför hade han med sig en av Sveriges bästa på området närmare bestämt Emma Lindblom.

• Skid KM 2017

10/02/2017

I onsdagseftermiddag var det äntligen dags för årets skid-KM uppe vid skidstugan. Tack vare skidklubbens fina konstsnöspår blev det en mycket rättvis och fin tävling.

• Lägerdagbok skidläger

19/01/2017

Alla dagar samlade i ett dokument. . .

• Skidlägret dag 5

18/01/2017

Tidig träning, pannkakor och bussresa hem till Eksjö igen summerar denna dag .

• Skidläger dag 4

17/01/2017

Det årliga lägermästerskapet i sprintstafett, ännu mer skidåkning och mat i mängder får sammanfatta fjärde dagen på skidlägret här i Orsa.

• Skidläger dag 3

16/01/2017

Dagen började med att ett par tappra själar gick upp tidigt för att göra frukost till de andra, därefter var det dags för träning i soluppgången där vissa fick se fina vyer i de nypistade spåren.

• Skidläger dag 2

15/01/2017

Vi gick upp klockan sju och åt en fin hotellfrukost. Efter det gav vi oss ut på lägrets andra pass, som var hemlängtan från Oxberg. Bussresan dit var lite spännande, då Jocke var tvungen att hålla i framdörren så att den inte skulle öppna sig, men det gick bra.

• Skidläger Mora/Orsa dag 1

04/01/2017

Dagen började tidigt då vi lämnade Eksjö redan klockan 7. Vi hade sedan en lång bussresa framför oss för att sedan vid 14 anlända till Mora Parken. Däremellan tog vi ett matstopp på Kupolen i Borlänge. Många valde att äta på Ikea men en del åt också på McDonalds eller Matpalatset.