Skol-VM

Isa Envall

2017 Apr 23

Dag 1 och 2 Resan började 08.15 när vi förväntansfulla lämnade Eksjö. Väl framme på Arlanda mötte vi upp natt-SM löparna och Sandviken och åt lunch där. Vissa passade på att äta svenskt en sista gång och andra förberedde sig inför resan med att äta italienskt.

3 timmars flygresa senare var vi framme och efter en kort bussresa var vi framme på hotellet. Till allas lycka blev vi placerade på hotellet med en vattenpark och där lär vi spendera en del tid.

Eftersom många var trötta efter natt-SM och en lång dag åt vi direkt middag för att sedan gå och lägga oss.

Vi vaknade upp dagen efter och åt en väldigt sockerrik frukost och lyckades sno med oss en del mat och dricka därifrån.

Sedan var det dags för första träningen i form av model event. Efter nästan 2 timmars bussresa med vackra vyer över Sicilien var vi framme på platsen där även långdistansen och medeldistansen kommer avgöras.

Det var en säregen terräng vi möttes av när vi kom ut i terrängen. Väldigt svårframkomlig och detaljfattig karta gjorde området till svårorienterat men det var väldigt vackert. Vissa partier var det fina grässlätter med blommor och på andra ställen taggbuskar och bröt (men det är ju vi vana vid).

Efter träningen spenderades ytterligare några timmar vid målområdet till att äta och prata med andra nationer. Vissa passade även på att jobba på brännan medan andra spelade frisbee. Vi hade även en tävling om vilka som kunde ta flest selfies med andra nationer. Denna tävling vanns överlägset av tjejerna efter att länderna sprang mot oss och bländades av vår charm.

Nu är vi påväg tillbaka till hotellet för att ta ett dopp i poolen och i havet. Sedan väntar en invigningsceremoni och därefter ska vi ladda för långdistansen imorgon!

Skrivet av Alva & Emil

Skol-VM dag 3

Måndag Första tävlingsdagen här på Sicilien börjades med en tidig frukost varpå vi bussades ut till arenan, som var samma som på model eventet. Där möttes vi av strålande solsken och för de som startade i första startgrupp var det dags att byta om direkt.

Från karantän fick man en uppvärmningskarta med några kontroller att ta påväg till starten. Terrängen bjöd på många taggiga och täta grönområden men även mer lättlöpta ängar. Det var nästan ingen som kom tillbaka utan att ha gjort ett eller två misstag, tyvärr. Men Trots det leder tjejerna lagtävlingen i sin klass medan killarna ligger tvåa, efter Frankrike.

Starkast av oss idag var Johanna som kom tvåa men även Isa och Emil som båda knep en tredjeplats. Eftersom att bussen var flera timmar försenad fick vi spendera resten av dagen ute i solskenet där vi umgicks med varandra och andra länder.

Nu sitter vi på bussen med flertalet nya ärr på armarna och lite rödare i ansiktet och ser fram emot middagen på hotellet och framförallt morgondagens sovmorgon.

Tack och hej leverpastej/ Erkis och Amanda

Skol-VM dag 4

Ciao Bloggo! Dagen till ära hade vi sovmorgon, vilket innebar att man kunde äta frukost fram till 10 (trodde vi. Men när tjejerna gled in 09.56 hade de redan börjat plocka in (de fick plocka på sig av croissanter och yoghurt utan konserveringsmedel)).

Efter frukost tog många chansen att bada lite i en av hotellets pooler, dock blev det första doppet kortvarigt då vi bestämde oss för att öva lite på vårt framträdande. Sagt och gjort letade vi upp en öppen yta och började dansa. Dessvärre är vi dåliga på att dansa, men små grodorna kan vi jättebra qauk quak. Alla som gick förbi oss skrattade, troligen för att vi är så snygga så de inte vet vart de ska ta vägen ;)).

Efter ungefär en timmes dansande i den stekande solen så tog vi ett andra dopp i en annan av hotellets pooler. Det blev mycket fighter i vattnet och vissa vann medan andra förlorade. Det är inte lätt när det är svårt, Isac gillar lett.

På eftermiddagen var det dags för Friendship Team Event, det var en typ stafett med andra länder som ändå typ inte var en stafett utan en superduperfet masstart i Palermo city. Ni kan ana hur knökat det var med typ 600 löpare i en superduperfet masstart och dessutom var det Italiens nationaldag vilket innebar att Palermo var ännu mer knökat i den superduperfeta masstarten. Några av oss hade (o)turen att hamna med kineser i den superduperfeta masstarten, detta var lite spännande/krångligt/masigt i kommunikationsväg, men samtidigt redigt roligt trots att vi fortfarande inte kan uttala deras namn. Vi klarade det dock bra då vi var välutrustade med pennor och kreativa skillzzz. Den superduperfeta masstarten gick ut på att vi tillsammans i laget skulle ta 49 kontroller. Tre kontroller var gemensamma kontroller där alla skulle stämpla samtidigt, på upploppet var dessutom alla tvungna att hålla handen i laget.

På tal om kineser finns det en kines vi gillar extra mycket. Vi kan kalla honom Chichang chung xin chun, för att göra det lätt för oss. Vi träffade Chichang chung xin chun första gången på tävlingen igår när han gjorde 300 armhävningar (Gustav räknade). Han var så cool. Killarna fick känna på hans bröstmuskler, mäktigt!! Det var det hårdaste Erik någonsin känt på, stencoolt. (hehe)

Efter den superduperfeta masstarten där vi nästan blev ihjältrampade var det dags för en långtråkig prisceremoni men som blev rolig när våra duktiga svenskar fick gå upp på podiet. Därefter åkte vi tillbaka till hotellet och åt middag, det var smaskens. Taco´ hej! Gustaf & Erica

Skol-VM dag 5

Dagen började med sovmorgon fram till 8.00 för att sedan åka med bussen mot Palermo vid 9. Det blev en livlig bussresa med skön sång och dans då vi fick oväntat sällskap av Turkarna. Tillsammans med dem gick vi under förmiddagen en intressant rundvandring i Palermo, mest intressant var glasstoppet och sköldpaddorna.

Efter sightseeingen i Palermo åkte vi hem och åt en god lunch bestående av italienarnas favorit: pasta, pasta och lite mera pasta. Sedan var det dags för NP i Svenska som vi alla skrev A på och därefter valde en del att chilla vid poolen medan andra joggande en sväng.

Middagen var nästa punkt på programmet och sedan avfärd mot det andra hotellet och kulturdagens huvudattraktion. Väl framme vid hotellet fick vi se uppträdanden från de flesta nationer och en kulturmässa där alla länder hade varsitt stånd med mat, dryck och kartor. Som vanligt levererade vi svenskar och bjöd på pepparkakor, Ahlgrens bilar, polkagrisar och många fina kartor, främst från vackra Eksjö… Vi gjorde också ett fantastiskt uppträdande där vi dansade till olika svenska låtar. Vi var nästan alltid i takt och Sandvikens shufflemaster mr Hamrefors bländade publiken med sina svenska skillzzzz.

När vårat dansnummer var slut 23.00 och vi fått stående ovationer från publiken stack vi snabbt tillbaka till bussen och hemfärd för att ladda inför morgonens medeldistans där vi såklart kommer krossa!!!

Isa & Isac

Skol-VM Dag 6

Dag 6 bjöd på medeldistans i Ficuzza. Vädret var lika fint som vanligt på Sicilien om inte något finare.

Till allas stora förvåning var bussarna (nästan) i tid denna morgon. Klockan 8:08 rullade Sverige och Turkiet iväg mot dagens medeldistans i utmanande terräng. Många var väldigt trötta efter gårdagens sena spektakel och passade därför på att ta sig en tupplur.

Väl framme i Ficuzza fick vi idag gå en UPPfriskande promenad upp mot arenan. Solen gassade på som vanligt och vätskebristen var påtaglig. Dock löstes problemet på ett mycket nytänkande sätt genom smuggling av vatten från hotellet, något som vi ALDRIG gjort tidigare. Dagens medeldistans bjöd på blandade känslor men bäst lyckades Isa som ny kan titelera sig som världsmästare. Även Emil lyckades knipa åt sig en pallplats. Grattis!:DDD

Lagtävlingen har vi ännu inte fått några resultat för men vi hoppas att Svennes utmärkta uträkningar att tjejerna kommer försvara titeln är att räkna med. Killarna kommer troligtvis tvåa efter tufft motstånd i form av Frankrike. Efter tävlingen var det dax för tröjbyte något som många hade laddat upp för. Flera gjorde rediga kap medan andra bytte ner sig.

Nu sitter vi i bussen mot hotellet och laddar för fäääst! Eller? Det finns blandade känslor kring det så kallade farwell-partyt som skall sluta klockan 00:00 vilket innebär att bussarna enligt den italienska klockan går hemmåt vid 02:00. Svenne jobbar på en tidigare hemfärd då vi ska upp tidigt nästa morgon för avfärd till Sverige. Vi ska försöka få med oss värmen hem :DD