Eksjö Olgys teknikläger 2023

Linda Nordin

2023 Mar 27

Nu startar vi upp årets Olgyläger, 10 dagar i Slovakien och Ungern. Här nedan kan ni följa vår lilla lägerdagbok.

Dag 1 Måndag

Larmet ringer man vill dö Torra mackor smakar hö Mötas av förskräckelse Killarna borde hamna i fängelse Deras frisyr är inte fager När de bara är en massa ojämna lager

Ut i bussen hinna För att få sitta bredvid minna Svenne ej bussen kör Kanske Klarade han inte blåsrör Nu vi en kort stund slumra Vi kör ut ur denna tundra I bussen en tokig munk Börjat spela raggardunk

Nu vi framme i Helsingborg Fulare än en träkorg Oj kolla olgybussen! Nu anländer bossguzzen Vi stiger ombord på båten aurora Blickarna börjar mot oss spåra Nu är vi i Niels och Caspers hemland Vi flyr härifrån så fort vi kan

I Gedser vi väntar på båten Nu får vi stänga av låten Hånade av danska 07 busar Haglet öser Vinden susar

Beställa mat på tyska Det var en svår syssla Efter currypølse och bolognese Mot taxfree i full fräs Nu kan vi se en pir Äntligen är vi i Tyskarnas revir

En lång bit kvar Många tar tag i plugget de har Det blev en kissepaus i hagen Det börjar kurra smått i magen Kallt i Tysklands huvudstad Vi börjar längta efter termalbad

Matställe på macdunken Springa fort för att bevisa vem som är största hunken Nuggets burgare och kanske glass Mätt efter mat i stora lass

Nu hoppas vi dom snart sänker musiken Så vi kan vakna upp lätt i fysiken

Nu är vi snart i Prag Sen ska vi bara åka buss i en till dag

Dag 2 Tisdag

Dagen startade på sjätte våningen i Prag med en stor sol, bakom snöstormen. Några valde att springa en runda i staden medan andra tog en sovmorgon innan frukosten. Bussen avgick 8.30 och då var det full rulle mot nästa destination, Slovakien. Men vägen dit var ingen dans på rosor. Först så hade en snöförmörkelse på det öppna tjeckiska höglandet orsakat en mängd krascher på motorvägen. Vilket gjorde att vi fick sitta och ta in utsikten längs vägen lite längre än vi hade velat. Och som grädden på moset så blev vi stannade i tullen på den slovakiska gränsen. Efter all tidsförlust knorrade allas magar och vi hittade ett IKEA och ett köpcentrum i Bratislava. Efter alla var belåtna och ingen kvarglömd (med liten marginal) så var det dags att sikta blicken mot lägrets första (för vissa andra) pass. Efter förseningarna fick vi ställa in vårt OL-pass och nöja oss med en löprunda upp på bergen där en slottsruin var belägen. Klättringen var tuff men utsikten var värd varje höjdmeter :) På resande fot igen fick vi höra att den sena middagen skulle bestå av lite crispy chicken (dock krispig en timme innan, då vi var lite sena). Vi fick även en soppa och en lite torr brödbit till efterrätt. Sen fick vi veta vart vi skulle bo och alla kröp i sängs så fort vi fick chansen.

Dag 3 Onsdag

Lägrets tredje dag börjar och vi blir mötta av slovakisk frukost, alltså mackor med sylt och varmkorv. Dags för lägrets första OL-pass, en momentbana i den böljande gropterrängen på ett slovakiskt karst. Endast ett litet antal fick vrickade fötter och sönderslagna knän. Ett mumsigt pasta-potatismos väntade på oss på hotellet och alla väntade spänt på om man skulle få choklad eller sylt i sin efterrättsbulle. Vi lämnar ettorna som ska skriva prov (det gick sådär). Efter ett snabbt besök på Coop skulle vi till dagens andra träning, uphill-downhill där mer än 500 höjdmeter skulle klippas, det var jobbigt. Middag blev slovakiska makaroner med köttgryta, tur då att vi fick kvällis till vår terränggenomgång efteråt. Vi satte igång en brasa i vår kamin för att hålla oss varma under natten och sedan var det godnatt.

Dag 4 Torsdag

Det blev en lika tidig morgon som dagen innan, men vi fick snabbt upp energin tack vare en toppen frukost som nu utökats med lite svenskt utbud (gröt och ägg). Sen var det iväg till morgonens träning som bestod av lugn keps OL i par. Efter träning gick många till affären för att fylla på förråden innan det var dags för en välbehövlig lunch. Därefter stod vila på schemat utom för tvåorna som hade ”Prata mera sport” föreläsning. Eftermiddagens träning innebär lägertävling med JWOC lång banorna från 2012. Trots missöden i början av banorna då både killarnas och tjejernas ettor var utsatta fel lyckades fyra av oss (Bogi, Wilmer S, Olle och William) slå vinnartiderna från 2012. Extra stort grattis till Bogi och Wilmer S som inte bara blev inofficiella JWOC mästare utan också lyckades vinna lägrets första Camp Champs i respektive klasser. Bland löparna från 2012 fanns både Tove Alexandersson och Martin Regborn. Till middag blev det spagetti med köttfärssås och ytterligare en kulinarisk efterrätt. Kvällen bjöd även på kvällsfika med en givande kartgenomgång innan vi gick och la oss för en sista natt i Slovakien.

Dag 5 Fredag

På schemat idag stod vilodag med turistande i Budapest och termalbad. Efter en god frukost lämnade vi hotellet vid 8:30 för att nå nästa land på resan, nämligen Ungern. I bussen till Budapest sjöngs det och Bogi berättade lite om landet. I Budapest utforskade vissa den Ungerska husmanskosten medans andra körde på lite mer säkra kort. Efter cirka tre timmar i stan var det dags att bege sig till hotellet som ligger beläget 1.5h söder om Budapest. Väl framme på hotellet testade nästan alla hotellets termalbad som nog var nyttigt för våra kroppar. Efteråt serverades det trerätters med soppa, ost och skinkschnitzel och chokladbakelse. Det har varit en välbehövlig vilodag och imorgon ska vi ta oss an den Ungerska terrängen.

Dag 6 Lördag

April april. Nu fick vi testa lite ungersk frukostkultur, och det va typ som den slovakiska fast lite finare. Sedan bar det av mot första träningen här i Ungern, med mycket skönare väder än tidigare, och där vi gick från den kuperade slovakiska terrängen till den platta och öppna ungerska. Det bjöds på en momentbana med bland annat riktning och grön kurvbild. Sedan direkt mot lunchen för lägrets första riktiga sallad till maten. Det följdes av en sedvanlig tur till den lokala mataffären och sedan lite jäsande i sängarna innan det var dags för dagens andra träning, som var en par-ol, där man turades om att följa upp varandra. Ytterligare en trerättersmiddag, bad för de flesta och lite häng i sofforna avrundade denna dag.

Dag 7 Söndag

Dagen började med en utsökt ungersk frukost där gastronomiska underverk som yoghurt och rostbröd återigen gjorde sig påminda om sin förmåga att väcka liv i även den mustigaste av kroppar. Efter denna fantastiska start på dagen var det dags att pallra sig ut till bussen där Svenne väntade med ett glatt humör och en längtan efter att äntligen få skjutsa ut oss till en av lägrets absolut största höjdpunkter, lägermästerskap i medeldistans. Banläggare Daniel som var fullt medveten om att han hade skapat en djävulusiskt svår bana beskrev terrängen som en labyrint av enbärsbuskar med mycket varierande löpbarhet. Allt från kinesiska muren till västgötaslätten kunde vänta bortom startpunkten. Medeldistansen satte många egenskaper på prov och till slut var det Olle och Bogi som tog sig segrande ut ur grönområdena. Tillbaka till hotellet drog vi och en mycket efterlängtad lunch väntade. Spagetti Bolognesen, med sin fantastiska kombination av smaker mättade våra magar och vi kunde nu njuta av en eftermiddag utan fysisk ansträngning. Eller ja, ingen träning åtminstone. Medan vissa valde att sova eller handla valde andra att ”kicka boll” där det efter många försök äntligen kunde stoltsera sig med att ha slagit ett nytt lägerrekord. 18:15 var det dags för trerättersmiddag. En utsökt grönsakssoppa, gnocchi och köttgryta, samt en mumsig efterrätt som bestod av vanilj-och chokladtårta med chokladsås och grädde. Efter det fortsatt lite mer "bollkickning" för vissa, termalbad och för några tappra krigare så var det plugg på schemat 😞

Dag 8 Måndag

(Svea och Eleonora) Dagen började vid sju snåret med med den klassiska frukosten, därefter vankades det bussresa mot första träningen som var jaktstart som baserades på resultaten från långdistansen och medlen! Det var en utmanade och rolig bana. När vi tillslut kom tillbaka till på hotellet stod maten redo med en kyckling lasagne. Efter maten fanns möjlighet för bad,återhämtning och eventuell hamstring av mat inför morgondagens resande på affären Penny. Äntligen var det dags för lägrets sista pass, det vankades lägerstafett men bussresan dit blev minst sagt spännande då taggbuskar och sandig väg stod som hinder för den stora bussen. Väl på plats byttes klubbtröjor och kontroller sattes ut! Lagen var indelad i par, där vardera lagmedlem sprang tre slingor. Tillbaka på hotellet var det dags för trerätters, grönsakssoppan smakade gott som vanligt som följdes av schnitzel med ris och en mycket intressant efterrätt där ingredienserna var svår identifierade! Tillsist packning av buss med av den stora väskan och återhämtning inför den långa bussresan imorgon!