Skidläger Orsa

Simon Harden

2020 Jan 30

Vi vaknade 6:30, då var det frukost. 7:45 tig vid bussen till Hemus för att åka skidlägrets första pass. Förhållanderna var halvdana då det kommit mycket nysnö under natten. Sliriga spår och mycket lösnö. Bansträckningen var även den väldigt begränsad på grund av nysnön. Endast sträckan mellan Hemus och Eldris var spårad. Vallatipsen var många men det som gav resultat var klister eller skins. Efter lunch i moraparken åkte vi upp till Grönklitt där förhållanderna var desto bättre. Betydligt mer snö! Eftermiddagspasset bjöd på hårda spår och en packad skejtbädd. Här fungerade burkvalla vilket underlättade vallandet. Imorgon är det dags för skid KM. Något som vissa är mer taggade på en andra Dag 2 av skidlägret i Orsa

I Orsa har vi nu gjort den första natten

Vi gläds åt att slippa matten

Till frukost blev det mackor, yoghurt och gröt

Och nu var det dags att på morgonpasset lägga in en stöt

På skid-KM skulle det nu visas vem som inte var en mes

Ty, den bäste skidåkaren skulle nu utses

Vi får Axel och Emma gratulera

Trots att bra lopp gjordes av många flera

Efter passet passade många på att basta

Till lunch serverades sedan kalkonsås och pasta

Flertalet valde därefter att kroppen återhämta

Innan det igen var dags för att på det andra passet ut och flämta

Gud var här inte barmhärtig och skickade på oss massvis med snö.

Det råder konsensus om att man ville dö

I stugorna ris och kyckling väntade

Detta är var vi efter middagen präntade.

Skidläger dag 3

Idag vaknade vi söta små olgyelever som vanligt strax efter 7 d.v.s. lite för tidigt för en lördag. Men trots det kämpade vi oss ut i ett något svettigt och ospårat spår för att ta oss an ännu ett mustigt distanspass.

Vissa gled runt flera mil medan andra fastnade i lössnön. För att inte nämna den läckra våffelstugan. Flera kändisar träffade vi dessutom på under vår färd, däribland Aron Andersson, som besteg Kebnekaise i rullstol(!!), och Sven-Gunnar Bergander, som besteg backen upp till stugan med vår kära buss🥰 Därefter var vi mer eller mindre tömda på energi och knegade oss upp till stugorna för att fylla på depåerna med skidlägrets egna paradrätt: korvstroganoff. Lunchen följdes av en timma matkoma bladat med powernaps.

Sedan var det bara att ta på pjäxorna igen och ge sig iväg till stadion för en omgång intervaller. Vi blev ganska mustiga, som man säger:) men efter ett gött bastuhäng så var vi redo för en smarrig middag vilket var potatis och nån köttgryta. Sen var det dax för packning och sedan lek i snön för de tappra kämparna som tog sig ut. Kl 20:00 var det äntligen dax för mello och sen läggdags.

Skidläger dag 4 eller 5 (Söndag)

Klockan 06.30 slog klockan och det var dags stiga upp. En utsökt frukost väntade för dem som inte var mätta från att ha hinkat mjölken tidigare kväll. Efter disken var det hög tid att spänna på pjäxorna och ge sig ut på sista träningen. En fantastisk soluppgångs runda väntade för dem som var upp tidigast men något som alla fick uppleva var dem isiga spåren. Några citat på vad dagens förhållanden bidrog med: Simon - ”Bra glid men väldigt många vurpor.” HUGO J- ”Ingen kommentar” Thea F - ”Ren stakning inget fäste men det var fantastiskt” (sjuka arm muskler) Efter det sjukt njutbara skidpasset tror jag att alla var lika hatiska mot längdskidor som oss och ville bara få städningen gjord så vi kunde påbörja resan hem. Vi (Hugo E och Joar) carriade vår stuga med städning, diskning, matlagning etc under hela veckan och inget undantag idag heller. Vid 11 rullade iallafall bussen ner till restaurangen ”Ugglan och björnen” där massvis med mat skulle ”dränkas”. Nu sitter vi på bussen, mätta och belåtna men framförallt glada för att snart få vara hemma.