Resedagbok Alicante dag 2

Joakim Hederskog

2016 Jan 27

Härlig sprint, steniga sluttningar, larver och vildhundar sammanfattar vår första träningsdag här i Alicante.

Efter 1,5 timmes extra väntan i Köpenhamn kom vi äntligen iväg med vårt flygplan. 3 h och 50 min senare landade vi välbehållna i värmen i Alicante. Hoppet om ett lite kortare pass på kartan intill boendet väcktes när vi såg att det fortfarande var ljust och löpbart. Förhoppningarna tog dock ett abrupt slut när det tog ca 1,5 h att hämta ut våra hyrbilar. Förmodligen på grund av att Siestan stannade kvar hela eftermiddagen ut. När vi sedan kom fram till boendet i Guardamar blev det en härlig kvällsjogg i mörkret med bland annat snack om de giftiga ormar man kan stöta på här i Spanien. Efter en god kvällsmat på restaurangen i anslutning till vårt boende var det dags att hoppa i säng och ladda inför vår första dag med teknikträning.

Dagen började med uppstigning 07:15 och frukost en kvart senare. Avresan till träningen var planerad till 08:30 och vi kom iväg något sent. På vägen till Veilla del Sol stannade vi till vid ett köpcentrum för att inhandla proviant och vatten. När vi kom ut till parkeringen drog genast snacket igång om de farliga djur man kunde stöta på. Både taggiga små kliande larver och vildhundar var vi rädda för. På väg till start berättades det närmast skräckhistorier om larverna. Kartan var i princip helt gul med många höjdkurvor och branter. Marken var relativt stenig och många upplevde utförslöpningen jobbig och svår. Många tyckte också att värmen var en utmaning. De flesta var nöjda och glada när de kom i mål.

På vägen hem möttes vi av lite nedstämmande regn men det gick över efter en timme. Vi lagade vår lunch själva och det bjöds på korvgryta med pasta och mycket sallad.

Vid 15:50 packade vi in oss i bilarna igen för att ge oss av till Alicante och springa sprint. Passet bestod av 2 olika slingor. På den första var det individuell start och på den andra var det en jaktstart baserad på resultatet från den första slingan. August och Fanny gav sig ut i ledning på jaktstarten men eftersom sprinten var väldigt klurig med många små gångar och enormt mycket trappor så tog till slut Albin och Klara Andersson hem segrarna. Efter målgång var det många som ville upp och undersöka om kontroll 2 respektive 12 satt rätt.

Vi fortsatte sedan igenom tävlingsområdet för att hämta in kontroller och kolla på den väldigt vackra och coola staden. Tills sist lyckades vi övertala tränarna om att få gå upp på muren som leder upp till toppen av staden och utsikten var magnifik. Tillbaks till bilarna och byta om för att sedan åka till Santa Pola för att äta middag. De flesta åt på en Italiensk restaurang medan vissa tog det säkra kortet Burger King. Ett snabbt stopp på en matbutik senare satt vi återigen i bilarna för att påbörja vår hemresa. När vi kom fram var det snabbdusch innan ett snabbt kvällsmöte med prisutdelning m.m. Vissa var mer lyckligt lottade än andra med att ha tillgång till varmvatten. Det har varit en lång dag och det börjar nu bli dags att packa ned sig i sängen/dubbelsängen för att ladda om inför nästa dag.