Träningsläger i Tjeckien

Linda Nordin

2022 May 24

Under en vecka kommer Eksjö olgy hänga nere i Tjeckiens häftiga natur, två träningar varje dag. En utflykt till Prag och en del slappande hoppas vi hinna med. Här nedan kommer ni få läsa om våra upplevelser.

Dobrý večer

Nu är vi äntligen framme i Tjecken efter en lång bjussig båt och buss resa!

Efter gårdagens Jvm test fick vi snabbt som satan ta oss till Eksjö för att packa in oss i bussen och hinna med tidsplanen. Under resan ner till Trelleborg hade vi allsång och go stämning i bussen. Väl framme vid färjeläget fick vi stå och vänta en stund innan vi åkte på färjan men solen sken och det var en fin kväll och bra start på lägret!

Väl på båten packade vi oss in i hyttarna för att få några timmars sömn innan vi skulle stiga upp igen redan vid klockan 05:00.

När alla var på bussen slumrade dom flesta till och var allmänt mustiga sedan efter ett långt stopp för att hålla tidsplanen tuffade vi vidare.

Efter yttligare ett stopp vilket denna gång blev ett matstopp så kom vi tillslut fram till hotellet som var riktigt Nice!

Med bra väder och solen som sken så var alla glada och redo att springa ut och upptäcka byn vi bor i!

Vi tycker att det blev en bra resa men den var lång!

Dagen avslutades med en genomgång av vad som händer imorgon.

Tack för oss /Ebba och Odin

"Mys med Milos" Första riktiga träningsdagen var igång tidigt på morgonen med frukost som innehöll mycket socker. Sen bar det av mot första träningen som gick på VM-lång-kartan som var helt BRUTAL! För er som inte är bekanta med den tjeckiska terrängen så består den av sandstens-raukar och branta sluttningar som bjuder in till mycket vägval och slitna lårmuskler. Vi hade ett mycket exklusivt och extraordinärt besök av ingen mindre än den mytomspunne Milos Nykodym. Det fanns ingen bättre ämnad för uppdraget än Milos enligt Daniel eftersom han tex blev åtta på fjolårets långdistans VM här i Tjeckien. Några lyckliga själar fick uppföljning av Milos och han bjussade även på en trevlig föreläsning om terrängen senare på kvällskvisten. Efter lunchen tillbaka på hotellet så åkte vi iväg mot dagens andra träning som var riktningsträning i en helt annan sorts terräng än förmiddagen, nämligen helt platt. Efter dusch tillbaka på hotellet åt vi nån lurig middag, fick visa lärdomar av Milos och sedan var det godnatt. En dag in på lägret och vi har redan lärt oss några användbara begrepp. Tex vûl = kastrerad ko. Naklade = smiska mig! Sbohem!! Isak & Amanda

Den třetí: Dagen började med en god frukost tillsammans med de tjeckiska pensionärerna. Förmiddagspasset bestod av en rolig långdistanbana i utmanande sandstensterräng. Vädret gav Portugal vibbar men vi var glada ändå! Till lunch serverades en gourmet pasta med skinka och zucchini. Efter lite vila erbjöds ytterligare en fin träning, denna gången ”start loops” i tallhedsterräng. Middagen bestod av potatismos och en sus biff. Kvällen avslutades med en genomgång inför morgondagen Prag-trip. Na shledanou från Victor och Eleonora

DAG 4 Klockan 8.30 åkte bussen iväg till staden Litomerice för årets sista deltävling av 3pt. Det bjöds på lurig orientering med många vägvalsmöjligheter och mycket trappor. Många var trötta i benen efter tuffa dagar på lägret men alla kämpade på bra ändå. I herrklassen kammade Axel hem segern 47 sekunder före tvåan Arvid S och trea slutade Anders. 2018 var tränar-Daniel här och sprang en tävling vilket var samma banor som vi sprang idag, Axel slog Daniels tid med ynka 3 sekunder. Alva vann tjejklassen med 8 sekunder före tvåan Elsa och Eleonora tog tredjeplatsen. Efter en svettig sprint fick vi byta om till vanliga kläder och ge oss ut i byn för att hitta lunch. När alla fått mat i magen rullade bussen vidare till Prag där eftermiddagen spenderades. Det kollades på någon känd klocka, en bro, det fikades och vissa shoppade. Trötta efter en lång dag åkte vi tillbaka till hotellet för middag, det bjöds på brödbitar med kött och sås igen! Mums! Ha det gött!

Elsa & Noah

Dagen började med en bussresa till OL-intervaller. Kartan var samma som användes vid fjolårets stafett-VM och var mindre backig men mer teknisk. Många höll med om att det var ett häftigt pass och en av de bästa ol-intervaller de sprungit. Sedan bar det av till nästa destination uppe i bergen där vi stadgade oss på ett nytt hotell. Därefter sprang vi iväg på dagens andra pass vilket var en par-OL med fokus på bomteknik. Terrängen var helt annorlunda än tidigare och bestod av mer skiftande vegetation, delvis lättlöpt och delvis grönt och stenigt. Sedan fick vi för tredje dagen i rad vad vissa kallar knödel(?), vilket är en tjeckisk specialitet med bröd, kött och sås. Kvällen avslutades med en genomgång inför morgondagens medeldistans i ”Jizerske hory”-terrängen. Och till sist har alla däckat efter en lång men rolig dag. Tack och godnatt! // Wilmer och Ida

Det var en gång en lördag den 28 maj. Vi vaknade upp bland det majestätiska bergen på det nya hotellet Maxov. Efter en god sömn på handdukslakan startade de flesta dagen med bränd gröt och svenskt äpplemos. Vi hade även fått ett tillskott av ingen mindre än världsstjärnan Vojtěch Král. Mätta och belåtna gjorde vi oss redig för WOC 2021 Medeldistans. Det var en riktigt klurig utmaning men med många lärdomar och en häftig upplevelse. Dom som löste klurigheterna bäst var Gunnar och Alva, stor GRATTIS!👏 Efter den tuffa träningen fyllde vi på energi med den näringsrika lunchen som bestod av vitt bröd och vaniljsås, smaskens! Efter den tunga maten behövde de första vila i form av plugg, ishockey VM och flätning av hår. På eftermiddagsträningen fick våra vader vila, det var nämligen downhill eller återhämtning på schemat som ledde oss till den roliga aktiviteten rodel! Det var bara att sätta sig i släden utan säkerhetsbälte och känna vinden i ansiktet, något som uppskattades av samtliga efter denna tuffa vecka. När vi kom hem stod middagen bakom hörnet det serverades potatis med kött och sås nöjda, glada och belåtna kryper vi nu till kojs. // Hanna och Anders😘

Sista dagen på lägret började med frukost som bestod av en god gröt. Det fanns även ett utbud av mackor och yoghurt. Alla började sedan hetspacka då många varit dåliga på att planera (skräll). Alla väskor flyttades sedan till andra våningen. Det blev kaos. Klockan 9:15 joggade vi mot lägrets sista träning som bestod av en lägerstafett med sex sträckor där Klara och Axel tog hem vinsten tätt följda av Eleonora och Hajek. Det var en rolig träning att avsluta lägret med. Med detta gjort begav vi oss till hotellet för att packa ur dom sista sakerna och duscha. Sedan gick vi mot lunchen och möttes av våran efterlängtade pasta!!! Mätta och belåtna satte sig alla i bussen som började rulla mot Eksjö. Tyvärr inte raka vägen….. Med detta sagt tackar vi för ett givande och roligt läger. Nashledanou a díky za vše!