Portugal 2022

William Sturesson

2022 Mar 8

Hej och välkomna till våran återberättelse av vad som händer på vårat utlandsläger i Portugal đŸ‡”đŸ‡č Ni kommer kunna läsa om våra galna äventyr och våra dagar är här nere i söder. Vi uppdaterar med nya historier varje dag.

Dag 1

Vi vaknade upp efter en hĂ€rlig natt pĂ„ Scandic för frukost strax före 05. Efter frukosten gick vi för att checka in vĂ„ra vĂ€skor och gĂ„ igenom sĂ€kerhetskontrollen. 07.05 lyfte vi och flög till Frankfurt, efter en liten vĂ€ntan dĂ€r flög vi vidare till Porto. NĂ€r vi skulle hĂ€mta upp vĂ„ra vĂ€skor var det 5st som saknade sin vĂ€ska, hoppas dem kommer tillbaka
 Sen Ă„kte vi mot trĂ€ningen med ett stopp pĂ„ McDonalds pĂ„ vĂ€gen. NĂ€r vi kommit fram till den platta strandterrĂ€ngen var det dags för lĂ€grets första pass. Efter trĂ€ningen bytte vi om snabbt och begav oss mot bergen och Aguiar da Beira. NĂ€r vi kommit fram delades vi upp pĂ„ dem tvĂ„ hotellen vi skulle bo, dĂ€r det vĂ€ntade middag. Sen gick vi och la oss tidigt efter en lĂ„ng resdag. /Arvid A & Alva

Dag 2

Den andra lÀgerdagen inleddes med en klassisk sydeuropeisk frukost vid 7 snÄret. Vitt bröd med nutella Àr som vÀlbekant utmÀrkt brÀnsle för tuffa trÀningspass. DÀrefter begav sig gruppen till det andra trÀningspasset. PÄ plats vÀntade en kontrollplocks-bana som blev mycket uppskattad. Hungriga som vargar Äkte gruppen frÄn trÀningen för att sedan mötas av en god lunch med buffé-liknande karaktÀr. För dem som inte nöjde sig med enbart lunch blev det en tripp till en nÀrliggande affÀr för att införskaffa sig nödvÀndig proviant. Vid 15-tiden var det dags för en ny trÀning. En utmanande momentbana med olika slingor fick Àven de sÀkraste att vackla. Som tur var lyckades alla komma runt. För alla tappra kÀmpar vÀntade sedan en vÀlsmakande middag. PÄ det ena hotellet blev det en portugisisk version av Janssons frestelse som bÄde fick ris och ros. MÀtta och belÄtna var det dags att ladda om batterierna och lÀgga sig inför en ny trÀningsdag! /Axel o Tuva S

Dag 3

Samma rutiner som dagen innan dvs uppstigning 07:00 för frukost och avfÀrd för första trÀningen 08:30. Första trÀningen för dagen bestod utav en lÄngdistans i tÀvlingsfart med SI. Banorna mÀtte 6.1 respektive 8.6 km. Vi möttes av en riktigt utmanande men rolig terrÀng. Vissa hade problem med taggbuskar och kom tillbaka med rivna kroppar. Sedan rullade vi hemÄt hungriga och trötta. I matsalen bjöds det pÄ bla spaghetti köttfÀrssÄs men ocksÄ lite andra portugisiska delikatesser.

Efter maten var det vila i nÄgra timmar innan det var dags att för en fin medeldistans i hÀllterrÀng. Efter att ha surfat runt pÄ hÀllarna Äkte vi Ànnu en gÄng hem trötta och hungriga. VÀl hemma var det dags för dusch och middag. Vissa fick duscha varmt medans andra kallt. Sedan slappades det innan det blev dags för att gÄ till sÀngs. Ha det gött! /Casper & Tova

Dag 4

Dagen började kl 7 som alla andra, och till trÀningen fick vi sedan vandra. Banan var mycket blöt, men trots det var det mÄnga som njöt. Sedan bjöds det pÄ lunch med sedvanlig gelé, som iallafall fick nÄgra att le. Efter det fick vi tid att plugga, men troligtvis kommer alla ÀndÄ kugga. Daniel bjöd senare pÄ kartgenomgÄng, som förhoppningsvis kan leda till framgÄng. Klockan 19 serverades en middag sÄ god, den borde dock inte ge kockarna nÄgot högmod. DÄ va denna dag slut, hejdÄ. HÀlsningar Emma Z & Hugo K

Dag 5

Dagen startade med en efterlĂ€ngtad sovmorgon. En hel halvtimmes extra sömn behövdes efter gĂ„rdagens intensiva studier. Sedan följde styrka och stretch för alla samt fotboll för en del tappra sjĂ€lar. Efter en snabb dusch med varmvatten för en gĂ„ngs skull sĂ„ skulle avnjuta en fantastisk lunch. Dagen till Ă€ra bjöds det pĂ„ en okĂ€nd portugisisk buffĂ© bestĂ„ende av det mesta. Efter lunchen va det dags att ladda batterierna inför den stundande 3PT etappen. En klurig sprint med mĂ„nga höjdmeter och spĂ€nnande vĂ€gval dĂ€r Noel och Klara tillslut stod som segrare. Efter tĂ€vlingen fick man en liten lugn stund innan Fernando dukat klart middagen för kvĂ€llen. Som vanligt dammades pizzabröden, gelĂ© och Joi i mĂ€ngder. Det var allt som hĂ€nde denna dag, tack och godnatt! /Hugo E och Tuva Ö

kinkispink

Dag 6

Tjolahopp dag sex ;) Började den fantastiska regniga dagen med en MedelmisÀr (Medeldistans). Blandande kÀnslor hos alla. Sen begav sig Fernando med oss i bussen till lunch pÄ Panefix, dÀr bjöds det pÄ köttbullar, potatis osÄ lite ris. Tillbaka till rummen för en iskall dusch och mental förberedelse för nÀsta pass i regnet. Vissa valde att inte utsÀtta sig för att bli mer misshandlade utav taggbuskarna och dom sÄ lurviga knytena. Tillbaka till ytterligare en iskall dusch för att precis hinna bli varma till middagen. Till middag pÄ Caldeirinha bjöds det pÄ grill buffé, majonnÀs och vÀldigt mycket Joi! Sen var det Mello men vissa började istÀllet sjunga pÄ förra Ärets vinnarlÄt (Edvin och Gy). Tillslut kom Svenne och nattade oss med ett varm godnatt kram. /Gy(Viktor), Svea

Dag 7

Idag fick Sven-Gunnar Àntligen rÀtt i vÀderprognosen dÄ det visade sig vara lÀgrets första soliga dag! Solen avnjöts pÄ förmiddagen pÄ lÄngdistansbanor i backig och tuff terrÀng. Trots varierande framgÄng kom alla tillbaka nöjda och ovanligt torra. Efter den traditionella lunchbuffén sÄg mÄnga till att förse sig med mellanmÄl frÄn Auchan Supermercado inför morgondagens hemresa. Vi sÄg till att vara redo i god till nÀsta avresa till trÀning vid kl 15. DessvÀrre hade inte vÄr busschaufför samma intresse i att följa tidschemat, sÄ vi rullade ivÀg nÄgot försenat till sprinten i bergsbyn Beselga. De kluriga banorna genom smala grÀnder var dock vÀl vÀrda vÀntan. Nu ÄterstÄr endast en trÀning: lÀgerstafetten, kanske lÀgrets höjdpunkt! /Linda S och Noel B

Dag 8

Idag vaknade vi upp pÄ vÄran sista dag av lÀgret och det var idag dags för den traditionsenliga lÀgerstafetten. Stafetten fungerar sÄ att man Àr tvÄ i varje lag, en kille och en tjej dÀr killarna springer 4 kortare OL-slingor och tjejerna 3. Efter att alla bytt klubbtröja med sin partner var det dags för killarna att springa ut pÄ en riktigt hettsig förstastrÀcka. Tjejerna gick ut i full fart dÀr efter och till slut kunde segrarna koras dÄ Noel och Eleonora tog hem segern efter en rafflande sistastrÀcka. TvÄa blev Wilmer och Emma E och trea Gunnar och Tova. Efter en rolig sista tÀvling hÀr i Portugal bar det av hemmÄt mot Sverige först med buss till Porto dÀr efter med flyg hem via Frankfurt. Vi anlÀnde pÄ landvetter strax före midnatt och rullade vidare med buss mot Eksjö utan att ha stöt pÄ nÄgra större motgÄngar. DÀremot tvekar vi pÄ om det blir fler resor med lufthansa... Obrigado! /William & Filippa