Skol-VM

Joakim Hederskog

2019 May 2

Skol-VM är över men vilket VM det blev. Eksjö OLGY vänder hemåt med flaggan i topp efter lera fina insatser.

Dag 1

Direkt efter 10mila bar det av mot Estland, somliga åkte minibuss från Eksjö andra åkte bil via Nykvarns Borg, vi slöt samman vid Värtahamnen och steg ombord, precis innan påstigning blev vi tillsagda att vi måste vara med Svenne efter 23. På båten blev de buffé för att sedan bege oss till våra hytter för att sova.

Dagen därpå startades med en frukost buffé på båten och till sist var vi framme i Tallinn. Där blev vi upphämtade med buss som vi åkte tillsammans med Skottland.

Efter cirka tre timmar var vi framme i Otepää och vi kom fram till vårt boende VäeVilla i södra Otepää där vi blev välkomnade med mat. Senare kom Sandviken och några av oss gick ut och sprang. Sedan var det gonatt för första gången i Estland.

//Alma & Arvid

Dag 2

Dagen började med sovmorgon till halv nio med efterföljande kontinental frukost på hotellet. Dem flesta tyckte det var mycket bra. Efter en bra start på dagen borstade vi tänderna för att sedan öva på det framträdande som vi ska göra lite senare i veckan. Sedan bar det iväg till tävlingscentret för lunch, shopping och model event!

Till lunch serverades potatismos och kyckling som mättade de flesta. De som inte blev mätta tog en sväng till Coop och shoppade loss. Direkt efter shoppingen var bråttom till model eventet som var dagens träning som var över förväntan! En del träd och pinnar på marken men annars god sikt och ett överflöd av vit- och blåsippor.

Sedan joggade vi tillbaks till hotellet och chillade inför den stora och spektakulära invigningen som ägde rum på Tehvandi sportcenter. Allt började med ett tåg av fanor med deltagare från alla länder och avslutades med traditionell estnisk dans och musik. Precis som på OS tändes även en eld för symbolisera att tävlingarna kan börja.

Efter en dag full av upplevelser varvade vi ner och laddade för morgondagen. Hade gott därhemma, vädret här är super!!

//Axel o Märta

Dag 3

Vi vaknade idag upp riktigt utvilade efter gårdagens model-event. Samtliga laddade med en rejäl frukost bestående av bland annat sill som de trevliga bambatanterna (matpersonalen) bjöd på.

Strax därpå befann sig folket i karantänen för den första tävlingen där långdistans stod på schemat. Truppen klädde upp sig i sverigekläder, målade flaggor för optimal team-spirit samt knöt gulblå band i håret.

Tävlingen gick mycket bra för de flesta och vi lyckades ta ledningen i båda lagtävlingarna. Bäst gick det kanske för Axel som kammade hem en stabil seger. Hilda var mycket nära att även hon knipa guldet men slutade 6 sekunder efter på en grym andraplats.

I damklassen placerade imponerande 4 tjejer på podiet (topp 6), och i herrklassen knep även David en femteplats. Övriga placeringar: Emma 4a, Märta 5a, Thea 6a, Alma 12e, Olof 8a, Maxim 11a, Arvid 13e. Med andra ord en stabil laginsats!

På kvällen åt vi äntligen vår efterlängtade fisk. Därefter spelade pojkarna lite vanlig kvällsbasket medan tjejerna stannade på boendet där de spelade hetsigt fotbollsspel och analyserade kartor. Till sist skymde det i lilla fina Otepää och vi sökte oss till kojs. God natt

/Olof och Thea

Dag 4

Fredagen den 3:e maj i Estland, Otepää vaknade vi upp till en obehaglig syn. Det snöade! Det skulle inte stoppa oss idag för vi skulle springa medeldistans i de pågående skolmästerskapen.

Efter långdistansens lopp var vi i ledning i båda lagtävlingarna med stor marginal. Men en utmanande medeldistans skulle sätta oss på prov. Ett prov vi klarade utmärkt där killarna dominerade de fyra första platserna där Axel, David och Olof tog medaljerna.

Hilda tog återigen en silvermedalj och de andra tjejerna gjorde strålande insatser som räckte till en lagtävlingsseger i skolklassen, som även killarna vann. Efter lite påfyllning från livsmedelsbutiker återvände vi till vårt boende och chillade resten av kvällen. //David och Emma

Dag 5

Kulturdag i Estland med möjligheter att träffa nya bekantskaper och förhoppningsvis mat och kart specialiteter från andra länder.

Idag väntade en spännande kulturdag för oss i Estland. På morgonen blev vi hämtade av en buss vid hotellet som tog oss till Tartu och en så kallad sciencepark. Där tillbringade vi en del av förmiddagen med att kolla in många coola grejer. Några av oss tog också tillfället i akt och drog till donken samt ett närliggande våffelställe för att fylla på depåerna inför den långa dagen. Mums.

Sedan var det dags för en spännande frågesport-orientering som präglades av diverse skyfall vilket resulterade i 20 våtslickade katter som anlände till kulturmässan en timme senare. På mässan fick vi både lära känna flera ungdomar från andra länder samt kolla in ländernas specialiteter i kart och matväg.

Till sist var det dags för de (ö)kända uppträdandena. Då bjöd varje land på en riktig show som skulle representera nationen. Sverige gjorde såklart (well nästan) succé med midsommardans och en livs levande midsommarstång innan det var dags att avrunda dagen med bussresan hem till hotellet och en sen middag.