Alternativdag

Start: 14:25 onsdag 2018-11-21
Slut: 17:00 onsdag 2018-11-21

Idag premieras Alternativ träning i lugnt långpasstempo. Alltså återhämtningsträning efter Ultra-KM. Passa på att testa något nytt eller något du trivs med. Alternativ att anmäla sig till är MTB, Rullskidor, Vattenlöpning och Landsvägscykel. Om du har något annat i kikaren så kom förbi OL-kontoret eller prata med din tränare.

Syfte: När du tränar lokala nivåer/system i kroppen är tanken att du ska träna på att bli mer uthållig i musklerna (lokala systemet/oxidativ förbränning). Det gör du på bästa sätt genom att springa i ett lugnt tempo. Ligger pulsen på någonstans mellan 60-70% av max så är det ofta ett bra mått på att du har ett bra tempo (självklart varierar det från person till person).

Till exempel: Har du en maxpuls på 200 slag/min så ska du ha en puls mellan ca 120-140 slag/min. Försök att hålla ett jämnt lugnt tempo genom hela passet. Var medveten om att i skog kopplas fler muskler in i olika kombinationer vilket leder till att pulsen drar iväg. Om det krävs, gå i uppförsbackarna. Våga ta det lugnt utan att hetsa för att visa att du är nåt… Spring gärna flera tillsammans inte ensam.

Anmälda

  • MTB

    • Simon Svahn
    • Hugo Jakobsson
    • Olof Ljunggren
    • Hilda Holmqvist Johansson
  • Landsväg

    • Simon Harden
    • Filip Trofast
  • Rullskidor

    • Arvid Aronsson
    • Petter Leibe Bergstedt
  • Vattenlöpning

    • Viktor Jellvert Börjesson
    • Klara Höglund
    • Axel Granqvist
    • Alva Sonesson